Inès Taillandier-Guittard

General presentation:

Research assistant (ATER) at the University of Evry since September 2012

Member of the RASM group of the SLAM Laboratory

Research topics:

-Musicology of interpretation: artists’ written work, recording analysis

– Musical esthetics (19th and 20th centuries)

-Music semiology

Publications:

  • En collaboration avec Christian Accaoui, « L’esthétique musicale dans la Revue de musicologie. Définitions, statuts et enjeux », Revue de musicologie [sous presse, tome 104 (2018), no 1-2].
  • « Le tempo, marqueur formel et vecteur expressif dans les “Danseuses de Delphes” de Claude Debussy », [à paraître]
  • « Le spectacle de l’interprétation : Cortot au piano », Filigrane. Musique, esthétique, sciences, société En ligne : http://revues.mshparisnord.org/filigrane/index.php?id=832
  • En collaboration avec Grégoire Tosser « “Schweig und tanze !” : énigmes et contradictions dans la scène finale d’Elektra de Strauss », [Actes du colloque « Patrice Chéreau en son temps », Paris, 15-17 novembre 2016], [sous presse, aux Éditions de la Sorbonne].
  • Métaphore et musique, 2015
  • 2014: Britten interprète Britten: le cas du Premier Interlude de Peter Grimes. [Paper given at the colloquium “Penser et analyser la musique de Benjamin Britten au XXIème siècle”, University of Evry, December 12th, 2013]. Proceedings in process of publication, under the supervision of Grégoire Tosser, Presses universitaires de Rennes, coll. AEsthetica.http://musique.univ-evry.fr/wp-content/uploads/2017/01/In%C3%A8s-Taillandier-Guittard-Britten-interpr%C3%A8te-Britten-le-cas-du-premier-Interlude-de-Peter-Grimes.pdf
  • 2013: Aspects de Chopin d’Alfred Cortot. Du musicien au biographe. [Paper given during the “Chopin et Liszt: deux compositeurs face à face sur la scène musicale parisienne” colloquium, Palazzo Ducale, Luca, December 2nd and 4th, 2010]. Published in SALA, Luca, Grandeur et finesse: Chopin, Liszt and the Parisian Musical Scene, Turnhout: Brepols, 2013, p. 283-309.
  • 2012: La pensée musicale d’Alfred Cortot, entre spéculation et empirisme. [Communication prononced during the seminar “L’esthétique musicale entre philosophie et musicologie, des croisements aux rencontres”, University of Paris-Sorbonne, March 2011]. Proceedings in process of publication.
  • 2011: Critical recension. “Henry BARRAUD. Un compositeur aux commandes de la radio. Essai autobiographique. Éd. Myriam Chimènes et Camille Le Bail, Paris, Fayard and Bibliothèque Nationale de France, 2010″, Revue de Musicologie, XCVII (2011), n°2, p. 468-471.

Teaching:

Hypokhâgne and Khâgne music option: Listening commentary. Objective: learning to analyze short pieces of work and extracts in order to understand formal characteristics and to recognize their esthetics, style and period without scores. Classes also cover the methodology of oral commentary.

Licence 1: Ear training. Ear work (intonation, recognition of intervals, one or two voice music dictation), reading notes, sight reading, initiation to decoding sung scores.

Licence 1: History of music for Arts du spectacle students. The aim is to develop a global knowledge about the history of music from 1600 to 1900. In order to be very universal, it broaches the history of music genres (opera, madrigal, etc.) and the evolution of esthetic thought.

Résumé:

Education

  • PhD in Music, University Jean Monnet, under the supervision of  Alban Ramaut, dissertation entitled  Alfred Cortot, interprète de Frédéric Chopin.
  • Music aggregation (2007).
  • Hypokhâgne and khâgne, music option (Lycée Pierre de Fermat, Toulouse): Licence, Master (ENS de Lyon, in partnership with the University of Lyon II then Jean Monnet University); classes in esthetics, harmony and contrepoint (CNSMDP).

Communications and Conferences

  • « Analyser l’interprétation : croiser les sources et les outils analytiques » (journée d’étude Quelle(s) méthode(s) pour l’analyse d’un choix interprétatif ?, Université de Genève, 18 mai 2018).
  • « Le tempo en littérature. Aspects et limites d’une métaphore musicale » (journée d’étude Du tempo : Musique/littérature. Quelques définitions, Université de Poitiers, 18 mai 2017).
  • « Le tempo, marqueur formel et vecteur expressif dans les Danseuses de Delphes de Debussy » (colloque Le tempo dans l’acte de performance, Dijon, Université de Bourgogne, 30-31 mars 2017).
  • « “Schweig und tanze !” : énigmes et contradictions dans la scène finale d’Elektra de Strauss », en collaboration avec Grégoire Tosser (colloque Patrice Chéreau en son temps, Paris, 15-17 novembre 2016).
  • « La singularité des œuvres ultimes : réflexions critiques » (colloque La musique et l’ultime : esthétique des dernières œuvres, université d’Évry-Val d’Essonne, 8-9 décembre 2015).
  • Participation in the colloquium “Penser et analyser la musique de Benjamin Britten au XXIème siècle”, the University of Evry Val d’Essonne, December 12th-13th , 2013: “Britten dirige Britten: le cas de Peter Grimes. ” (Proceedings in process of publication).
  • Scientific direction of study days “Métaphore et musique”, University of Evry Val d’Essonne, November 14th-15th, 2013 (proceedings in process of publication).
  • Two conferences for CNSMDP students: “La métaphore dans les écrits d’Alfred Cortot”, CNSMDP, April 3rd and 10th, 2013.
  • Participation in the colloquium “Recherches en musicologie: nouvelles perspectives”, ENS of Lyon, September 20th and 22nd, 2012: “Du son au sens: Alfred Cortot et la 4e Ballade de Chopin”.
  • Participation in the seminar “L’esthétique musicale entre philosophie et musicologie, des croisements aux rencontres”, Paris-Sorbonne University, March 9th, 2012: “Respect ou violation de l’oeuvre: une alternative antinomique ?”.
  • Conference for Music students of the University of Burgundy, February 14th, 2012: “Interpréter: de la parole au geste, du geste au son. Le cas d’Alfred Cortot”.
  • Participation in UMR LIRE doctoral day, Institut des sciences de l’homme, Lyon, on May, 12th, 2011: “Alfred Cortot, interprète des Préludes op. 28 de Frédéric Chopin”.
  • Intervention during the seminar “L’esthétique musicale entre philosophie et musicologie, des croisements aux rencontres”, Paris-Sorbonne University, March 11th, 2011: “La pensée musicale d’Alfred Cortot, entre spéculation et empirisme” (article in process of publication).
  • Participation in the colloquium “Chopin et Liszt: deux compositeurs face à face sur la scène musicale parisienne, Palazzo Ducale, Lucca, December 2nd and 4th,  2010: “Aspects de Chopin d’Alfred Cortot: construction d’une image, perception d’une oeuvre” [Proceedings published (Editions Brepols), 2013].
  • Participation in the “16th Biennial Conference on Nineteenth-century music”, University of Southampton, July 8th and 10th, 2010: “Alfred Cortot pianist an exegete: Chopin in the light of Debussy”.

Reports and online ressources contribution : 

  • « Thierry. Escaich. Parcours de l’œuvre », Ircam-Centre Pompidou, 2017, en ligne : http://brahms.ircam.fr/thierry-escaich#parcours
  • « Emmanuel Reibel. Nature et musique. Paris : Fayard/Mirare, 2016 », Revue de musicologie, vol. 103 (2017), no 1, 309-312.
  • « Scott McCarey et Lesely L. Wright (dir.), Perspectives on the Performance of French Piano Music. Farnham, Burlington : Ashgate, 2014 », vol. 103 (2017), no 1, p. 302-305.
  • « Jerrold Levinson. Essais de philosophie de la musique. Définition, ontologie, interprétation. Éd.Clément Canonne et Pierre Saint-Germier. Paris : Vrin, 2015 », vol. 103 (2017), no 1, p. 320-323.
  • « Francis WOLFF. Pourquoi la musique ? Paris : Fayard, 2015 », Revue de musicologie, vol. 102 (2016), n° 1, p. 234-238.
  • « Chopin and his Critics : An Anthology (up to World War I). Éd. Irena Poniatowska. Varsovie : The Fryderyk Chopin Institute, 2011 » Revue de musicologie, vol. 100 (2014), no 2, p. 463-466.
  • « Henry BARRAUD. Un compositeur aux commandes de la radio. Essai autobiographique. Éd. Myriam Chimènes et Karine Le Bail. Paris : Fayard et Bibliothèque Nationale de France, 2010 », Revue de musicologie, vol. 97 (2011), n° 2, p. 468-471.