Philippe Gumplowicz

Philippe GUMPLOWICZ

General presentation:

He has been Professor of Musicology at the University of Evry Val d’Essonne since September 2011.

Responsibilities:

Head of the Performing Arts and Music department

Head of the RASM part of the SLAM Laboratory

 

Research topics:

Music for 19th century concert bands

Music and sociability of non-professional music (19th and 20th centuries)

History of jazz

French music during the interwar period

Connection between musical tastes and political imagination during the 20th century

Publications:

BOOKS :

ARTICLES

JAZZ

  • “La création du jazz: Dévots et Praticiens en France: 1918-1935”, in Hugues Dufourt and  Joël-Marie Fauquet (dir.)  La musique du théorique au politique, Paris, Klincksieck, CNRS, 1991, p. 345-362.
  • “Qu’est-ce qu’une identité musicale ? L’exemple du free-jazz”, in “Jazz”, Francis Hofstein and Christian Béthune (dir.), Revue d’esthétique, Jean-Michel Place, 1991, p. 153-165.
  • “Au hot-club, on ne faisait pas danser les filles”, dans Philippe Gumplowicz, Jean-Claude Klein (dir.), Paris, Artistes, intellectuels, publics, La culture comme enjeu, Paris, Autrement, 1995 (dir. avec Jean-Claude Klein), p. 167-183.
  • “Le jazz serait-il de la musique ? Identification d’un art, 1930”, dans Alain Darré (dir.), Musique et politique, Les répertoires de l’identité, University press of  Rennes, 1996, p. 95-111.
  • “Jazz, une discographie idéale, sept textes explicatifs sur des interprétations marquantes”, in 1996-1997.
  • “Comment le jazz est-il devenu un art ?”, Symphonia, n°18, 1998, p. 24-29.
  • “La cause du jazz, naissance d’une passion, Paris 1930-1934”, dans Vincent Duclert, Rémi Fabre, Patrick Friedenson (dir.), “Avenirs et avant-gardes en France XIX, XXe siècles, hommage à Madeleine Rebérioux“, ed. La Découverte, p. 160-177.
  • “Vers le droit de cité, Naissance de  la critique de jazz, Paris 1930-1934”, Danièle Pistone (dir.), Musique et musiciens à Paris dans les années trente, Paris, Librairie Honoré Champion, 2000, p. 393-408.
  • “Une approche discographique de l’origine du jazz moderne, 1940-1945”, dans l’Education musicale n°481, mai 2001.
  • “Lenseignement du jazz, Berklee School of Music”, dans Le dictionnaire du jazz, éd. Robert Laffont, [1988], 2006, p.89, p. 311-312.
  • “Gérard Regnier, Jazz et société en France sous l’occupation, Thèse de doctorat d’histoire”, Les cahiers du jazz, n°3, new series, 2006, p. 201-202.
  • “Les derniers enregistrements d’Albert Ayler”, Franck Medioni (dir.), Albert Ayler: Témoignages sur un Holy Ghost, Arles, Le mot et le reste, 2010.
  • “Le jazz dans la revue musicale” dans Myriam Chimènes, Florence Gétreau, Catherine Massip (dir.) “Henri Prunières et la Revue musicale“, Revue de Musicologie, Société française de musicologie, 2013.
  • “Le jazz”, in 1917, Catalogue de l’exposition 1917 au Centre Pompidou-Metz, mai 2012.
  • “Une arrivée en fanfare” (Jean Neveu / Philippe Gumplowicz), in Philippe Gumplowicz, Vinent Cotro, Laurent Cugny (dir.), La catastrophe apprivoisée, Regards sur le jazz en France, Paris, Outremesure, 2013.
  • «  Debussy, Un nationalisme au miroir du Cake-Walk »,  in Myriam Chimènes et Alexandra Laederich (dir.), Regards sur Debussy, Préface Pierre Boulez, Paris, Fayard,.
  •  «  Du syntagme  ‘judéo–nègre’ dans la musique », in Stanislaw Fiszer (dir.) Cultures juives, Paris, Editions Le Manuscrit, 2013.
  •  « Une Histoire du Jazz en France ? », in Cottro / Cugny / Gumplowicz (2013).
  • « Maréchal les voilà, Antisémitisme culturel en musique », Revue d’Histoire de la Shoah, avril 2013.
  • Hugues Panassié 1930-1934: une cause et un système”, ibid.
  • “Une histoire du jazz en France ?”, ibid.
  • “Arrivée du jazz en Europe” in Florence Gétrau (dir.), Entendre la guerre, Paris, Gallimard, 2014.
  •  « Les musiciens dans la tourmente de la Grande Guerre », Arts et Littérature de la Grande Guerre, Textes et Documents pour le Classe, Février 2014.
  • « André Cœuroy, L’ombre de la Revue musicale »dans Myriam Chimènes, Florence Gétreau, Catherine Massip (dir.), Henry Prunières et la Revue musicale, in : Revue de Musicologie,  Société française de musicologie, 2015
  • « Élevé par les frères », in Philippe Gumplowicz, Alain Rauwel et Philippe Salvadori, Faiseurs d’histoire, Pour une histoire indisciplinée, Paris, Presses Universitaires de France, 2016.
  • « Poulenc, années vingt, De la modernité vers l’origine », Hervé Lacombe, Nicolas Southon (dir.), Fortune de Poulenc, PUR, 2016.
  • « Réception et légitimation du jazz aux États-Unis dans les années vingt, Art ou divertissement ? » in Max Noubel, Des Ponts vers l’Amérique, Paris, Delatour, 2016.
  • « Wagner, Verdi, Représentations musicographiques des identités nationales,  1871-1939 », in Hervé Lacombe Timothée Picard (dir.),  Verdi / Wagner : images croisées, Rennes, PUR.
  • Gumplowicz, Philippe / Mecquenem, Isabelle de / Kauffman, Grégoire / Taguieff,  Pierre-André / Zawadski, Paul (2018). Du politique au politique, mélanges offerts à Pierre-André Taguieff, Paris, CNRS-éditions
  • « André Cœuroy face à la radio, Jean Richard Bloch face au Phonographe Esthétique et politique de la musique mécanique », in Michel Duchesneau,  Federico Lazzaro, Musique disques et radio, Paris, Vrin 2018

 

ORPHEONIC SOCIABILITIES :

  • “La formule artistique des sociétés humaines”, Espaces et sociétés, July, 1981, p. 135-143.
  • “Le dossier Orphéon: musique et sociabilités”, Révoltes logiques, January 1985, p. 55-76.
  • “Sons filés sur la facture des instruments à vents”, Vibrations, January 1986, p. 102-107.
  • “Les sociétés musicales populaires au miroir de l’association”, Revue internationale de Musique française, November 1986, p. 45-50.
  • “Aujourd’hui, les musiques amateurs”, dans Journal de la Confédération musicale de France, October 2001, p. 8-10.
  • “Le rêve et la mission. La musique et le peuple en France, 1789-1848”, in H.E Bödeker, P. Veit, M. Werner, Les sociétés de musique en Europe, 1700-1920, structure, musical practice and sociabilities, Berlin, BWV, Berliner Wissenschafts-Verlag, 2007, p. 373-401.
  • “Vincent Dubois, J.-M. Méon et Emmanuel Pierru, Le monde de l’harmonie. Enquête sur une pratique musicale amateur”, Annales, Histoire, Sciences sociales, November and December 2010, p. 1491-1493.

POLITICAL IMAGINATION AND MUSICAL TASTE

  • “Musicographes réactionnaires des années trente”, in Le Mouvement social, n°208, July to September 2004, p.91-123.
  • “Musiques actuelles, l’injonction au métissage”, in Le Meilleur des Mondes, n°1, 2005,p. 142-144.
  • “Jean-Richard Bloch, La phonographie, borne culturelle des années 1930” in Cahiers Jean-Richard Bloch, n° 15, 2009, p. 13-27.
  • “Jazz et racisme”, in Pierre-André Taguieff (dir.), Dictionnaire historique et critique du racisme, PUF, 2013.
  • “Musique et ethnicité”, Pierre André Taguieff (dir.), Dictionnaire historique et critique du racisme, PUF, 2013.
  • “André Suarès, une grande plume musicographique”, dans Myriam Chimènes, Florence Gétreau, Catherine Massip (dir.), Henry Prunières et la Revue musicale, in Revue de Musicologie, Société française de musicologie, 2013.
  • “André Coeuroy, L’ombre de la Revue musicale“, dans Myriam Chimènes, Florence Gétreau, Catherine Massip (dir.), Henry Prunières et la Revue musicale, in Revue de Musicologie, Société française de musicologie, 2013.
  • “Maréchal les voilà. Antisémitisme culturel en musique”, Revue d’histoire de la Shoah, April 2013.
  • “Les juifs et le jazz, Du syntagme “judéo-nègre” dans la musique”, in Stanislas Fiszer (dir.) Cultures juives, Paris, Editions Le Manuscrit, 2013.
  • “Debussy, Un nationalisme au miroir du Cake-Walk”, in Myriam Chimènes et Alexandra Laederich, Regards sur Debussy, Introduction by Pierre Boulez, Paris, Fayard, 2013.

 

Teaching

L1: History of jazz

L1: History of popular music

L3: History of cultural equipment

M1: History of cultural policies

M2, conference at the EHESS: Seminar on the history of musical taste

 

Résumé:

Education

 

  • 1969-1971: Licence in History, Paris-Sorbonne 1 University.
  • 1972: Master in History (Paris-Sorbonne 1 University), under the supervision of Professor Jacques Droz. Dissertation title: Le parti socialiste ouvrier et paysan, 1938-1940, Une expérience interrompue d’un socialisme révolutionnaire.
  • 1973-1975: Licence and Master in Behavioral Science (Paris Diderot University).
  • 1976: Master of Advanced Studies in Behavioral Science, under the supervision of Professor Jacques Gagey. Dissertation title: L’indifférencié en psychanalyse.
  • 1979: Admission to the Institut de Formation des Animateurs et Conseilllers d’Entreprise (IFACE).
  • March, 30th, 1984: PhD in Social History, under the supervision of Madeleine Rebérioux: L’Orphéon, 1819-1914. Pour une histoire sociale de la musique. With Highest Honors.
  • 2007: Habilitation to direct research in 20th century Music and Musicology, EHESS. La résonance de l’ombre. Goût musical et imaginaire politique, 1918-1944, autour des écrits musicographiques d’André Coeuroy (1891-1976). Work presented to a jury composed of Antoine Hennion, Hervé Lacombe, Pascal Ory, Pierre-André Taguieff, Patrice Veit et Michaël Werner.

Professional experience

MUSIC, PERFORMANCES

  • Co-founder of the band ARCANE V (several international concerts)
  • Member of Gérard Marais‘s Big Band de Guitares
  • Several recordings, guitar and arrangements: Colette Magny, Henri Gougaud, Talila, Hélène Martin, Francesca Solleville.

Founder and presenter with Guy Reibel of the Association pour des concerts monumentaux (ACM), association subsidized by the Ministry of Cultural Affairs and the Department of Defense:

  • June, 21et, 1992: Fanfares en canons. On Gabrielli’s urban ringing.
  • June, 21st, 1993: La Marseillaise des Mille – Concert of the national anthem orchestrated by Hector Berlioz. One thousand musicians and chorists in the Cour d’honneur of the Hôtel des Invalides for the bicentenary of La Marseillaise (Orchestre d’harmonie de la garde républicaine, Musique de l’Air, Musique de la Flotte, choeurs de l’Armée française. Prime time TV broadcast live on France 2).
  • June, 21st, 1994: L’Hymne des Nations. In the Hôtel des Invalides’ Cour d’honneur, Verdi’s Hymn of nations (Inno delle nazioni). With concert bands from Italy, Great Britain and France.

Writing, production and lyric performances:

  • 1988: Joueurs de jazz (with Youval Micenmacher), Maison de la culture of Grenoble, Albi, and Marne La Vallée.
  • 1990: Ràs (with Enzo Cormann).
  • 1998: Musique, Guerre et Paix. With Michel Rostain and Gérard Marais. Scène nationale of Quimper.
  • 1999-2001: Mozart, Wolfgang suite et fugue, Philippe Gumplowicz, libretto and production. With Dominique Visse (countertenor), Philippe Nahon (Ars Nova’s conductor), François Couturier (piano), Jean-Marc Larché (saxophone), Jean-Louis Matinier (accordion). This show was created and produced on the Scènes nationales of Quimper, Lorient, Montbéliard,and Orléans. It is laureate of the Fondation Beaumarchais.
  • 2002-2004: Les Nuits, d’après Alfred de Musset, with Isabelle Hurtin (directing) and Jean-Claude Pennetier. Théâtre Molière, Scène nationale of Mulhouse.

OTHER ACTIVITIES

Television. Author of documentaries about music:

  • Les travaux d’Orphée, series of nine movies (la SEPT-ARTE), la vie musicale amateur en Europe. Director: Alex Szalat, 1989.
  • Budapest, l’Entre deux-guerres, 52′ (ARTE, FR3) a Franco-Hungarian co-production. Director: Yves de Peretti, 1990.
  • Louis Sclavis, comme clarinette, 52, (la SEPT). Director: Yves de Peretti, 1991.
  • L’Alba Mossa, 52′, co-produced by FR3 Marseille, documentary about Corsican music. Director: Yves de Peretti, 1992.

Production of radio broadcasts on music:

France Culture, France Musique, France Inter.

  • “Orphée sous Vichy, Chronique musicale du temps de l’Occupation”. January, 5th to 9th, 2004.
  • “George Sand, la passion musicale”. April, 7th to 12th, 2004.
  • “Musiques en amateur”, May, 4th to 8th, 2005.
  • “Le jazz est un métier”, June, 21st, 2005.
  • “Musiques à la rencontre de l’autre”, December, 5th to 12th, 2006.
  • “Miles Davis, Dialogue imaginaire entre un fan et un biographe”, December, 27th , 2008 to January, 4th, 2009.
  • A voix nue. “Entretien avec Jean-Claude Pennetier”, March 29th an April, 2nd, 2010.
  • A voix nue. “Entretien avec Zeev Sternhell”, April, 4th , 2011.
  • A voix nue. “Entretien avc Michel Delpech”, December, 17th , 2012.
  • Cinq émisions de La Marche de l’Histoire “Le roman du jazz”, with Jean Lebrun, December, 24th to 30th, 2012.
  • La Marche de l’Histoire, “Django Reinhardt”, November 24th , 2012.
  • Sur les Docks. Cerfi, Les barricades mystérieuses, March, 14th, 2011.
  • Musical reporter in Culture matin, Travaux publics (Jean Lebrun), La Fabrique de l’Histoire (Emmanuel Laurentin).
  • Creation of a week dedicated to the history of the LP, from June 11th to June 16th, 2012. Documentary: Les disques Barclay, Une histoire de haute fidélité, June, 12th, 2012
  • La Pop 3/4, 29 janvier 2014